Haltonin ja Phononicin uusi teknologia vähentää merkittävästi jäähdytyksen ja lämmityksen ilmastopäästöjä

Yhteistyö tuo suurten kiinteistöjen ilmanvaihtoon TTAP-teknologian, joka perustuu puolijohteiden käyttöön. Uuden teknologian testaus on valmis ja ekologinen LVI-ratkaisu lanseerataan kaupalliseen käyttöön. Ensimmäinen kohde julkistetaan Pariisissa syksyn aikana.

Halton ja yhdysvaltalainen Phononic julkistivat tänään uudenlaisen ilmanvaihtoteknologian, joka auttaa kiinteistöjen omistajia saavuttamaan yhä tiukemmat ilmastotavoitteet. Yritysten lanseeraama TTAP-teknologia (Terminal Treatment of Air with Peltier) vähentää rakennusten jäähdytyksen ja lämmityksen ilmastopäästöjä asennettuna järjestelmänä 20 prosenttia ja 13 prosenttia 20 vuoden käytön aikana. Samalla Halton ja Phononic julkistivat strategisen lisenssisopimuksen, jonka avulla teknologia tuodaan markkinoille.

”Tämä on tärkeä päivä Haltonille. Yhdessä Phononicin kanssa me tuomme  tulevaisuuden ilmanvaihtoratkaisun tähän päivään. TTAP-teknologia auttaa kiinteistöjen omistajia edistämään kestävää kehitystä ja vastuullisuutta. Kiinteistöt ovat avainasemassa ilmastopäästöjen leikkaamisessa niin Suomessa kuin globaalisti”, sanoo liiketoimintajohtaja Anu Saxen.

TTAP-teknologiassa yhdistyvät Haltonin asiantuntijuus energiatehokkaissa, hyvinvointia edistävissä sisäilmastoissa sekä Phononicin kehittämä puolijohdeteknologia. Tuloksena on uudentyyppinen, nesteetön ilmanvaihtoratkaisu, jolla voidaan lämmittää ja viilentää rakennuksia.

Ilmastokriisi vaatii leikkaamaan päästöjä ja täyttämään entistä tiukemmat ilmastotavoitteet. Phononicin toimitusjohtaja Tony Atti näkee, että TTAP-teknologian avulla se on mahdollista.

“Laboratoriotutkimukset, kenttätutkimukset ja elinkaarianalyysit osoittavat, että TTAP:n avulla päästöihin voidaan vaikuttaa merkittävästi tinkimättä sisätilojen mukavuudesta. Myös kaupallinen potentiaali on suuri, sillä liikehuoneistojen ja asuinrakennusten LVI-markkinat ovat 20 miljardin dollarin arvoiset”, toimitusjohtaja Atti sanoo.

TTAP -teknologia perustuu niin sanottuihin Peltier-kennoihin. Ne ovat puolijohteista tehtyjä moduuleja, jotka pystyvät kääntämään sähkövirran lämmöksi ja päinvastoin. Peltier-kennoja käytetään tyypillisesti hallitsemaan elektronisten laitteiden lämpötiloja sekä pienissä jäähdytys- ja lämmityslaitteissa. Termoelektrinen TAP-teknologia valjastaa puolijohdekennot rakennusten ilmanvaihtolaitteisiin, joissa ne tuottavat lämpö- tai kylmäenergiaa tarpeen mukaan.

TTAP on modulaarinen ilmanvaihtoratkaisu, joka voidaan asentaa sekä uudisrakennuksiin että olemassa oleviin kiinteistöihin. Lopputuloksena on energiatehokas, hiljainen, mukavuutta ja ilman laatua parantava LVI-ratkaisu, joka on myös esteettisesti miellyttävä.

Ensimmäinen kaupallinen TTAP-projekti julkistetaan lähikuukausina Pariisissa. Kyseessä on noin 8 500 neliömetrin kokoinen liikekiinteistö, jonne on asennettu yli 150 kW:n lämmitys- ja jäähdytyskapasiteetti TTAP-teknologiaa käyttäen. Projektissa on mukana johtavia kiinteistöjen kehittäjiä, arkkitehteja ja pääurakoitsijoita kuten Balzac Reim, DTACC, Fayat ja Costa.

TTAP-konseptin on kehittänyt Dominique Bense, yksi Ranskan arvostetuimmista LVI-asiantuntijoista.

”LVI-sektori on merkittävässä roolissa, kun etsimme ratkaisuja ilmastonmuutokseen. Peltier-ilmiö tunnetaan lupaavana ekologisesti kestävän jäähdytyksen ratkaisuna, ja TTAP-teknologia tuo sen nyt rakennuksiin. Haltonin ja Phononicin yhteistyö on ihanteellinen, koska se on mahdollistanut tällaisen innovaation”, Bense sanoo.

Jäähdytys ja lämmitys kuluttavat usein yli 40 prosenttia liikerakennusten energiankäytöstä ja tuottavat lähes saman verran niiden ilmastopäästöistä. Arviolta noin puolet maailman väestöstä asuu sellaisilla lämpötilavyöhykkeillä, joihin TTAP-teknologia sopii. Halton tuo teknologian ensimmäiseksi Länsi-Euroopan markkinoille.

Lisätietoja:

Anu Saxén
Johtaja, SBA Halton
anu.saxen@halton.com

Halton Group on globaali teknologiajohtaja, joka tarjoaa sisäilmaratkaisuja haastaviin julkisiin, työ- ja liiketiloihin, terveydenhuoltolaitoksiin, laboratorioihin, ammattikeittiöihin, offshore-kohteisiin sekä energiantuotanto- ja teollisuusympäristöihin. Haltonin tavoitteena on tarjota loppukäyttäjille turvallisia, miellyttäviä ja tuottavia sisäympäristöjä, jotka ovat myös energiatehokkaita ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia. Yhtiö on perustettu Suomessa vuonna 1969. Nykyään Halton Group työllistää 1 600 henkilöä 37 maassa. Vuonna 2020 yhtiön liikevaihto oli 197 miljoonaa euroa.
www.halton.com

Phononic on maailman johtava kestävien puolijohteisiin perustuvien jäähdytysratkaisujen valmistaja. Sen teknologia vähentää kasvihuonekaasuja ja samalla täyttää markkinoiden vaatimukset suorituskyvystä. Yhtiön termoelektriset laitteet ja integroidut tuotteet ovat kriittisiä ihmisten työskentelyn ja viestinnän kannalta. Ne auttavat autoja ”näkemään”, turvaavat lääkkeiden ja rokotteiden säilytystä ja kuljetusta, tukevat ruoka-aineiden kylmäketjua sekä viilentävät asuin- ja työtiloja.
www.phononic.com