Halton leikkaa kolmanneksen Redin ravintolamaailman keittiöiden käyttökustannuksista

Automatisoitu, tarpeenmukainen ilmanvaihto on erittäin tehokas keino vähentää ammattikeittiöiden energiankulutusta. Älykkäät huuvat parantavat samalla työntekijöiden olosuhteita ja paloturvallisuutta.

Energiatehokkuus oli tärkeä kriteeri, kun Redin uuden Food Port -ravintolamaailman ilmanvaihtoa suunniteltiin. Siksi kauppakeskukseen valittiin järjestelmä, jossa ilmamäärä muuttuu automaattisesti tilanteen mukaan.

”Keittiöiden käyttökustannukset ovat iso rahareikä. Tarpeenmukainen ilmanvaihto leikkaa kuluista noin 30 prosenttia. Energiansäästön ansiosta investoinnin takaisinmaksuaika on järkevä, noin viisi vuotta”, sanoo Helsingin Kalasatamassa sijaitsevan Redin kiinteistöpäällikkö Jukka Parkatti.

Lukemat perustuvat marraskuussa 2023 avatun ravintolamaailman todelliseen sähkönkulutukseen. Verrokkina on perinteinen ilmanvaihto, jossa kaikki laitteet toimivat samalla teholla aamusta iltaan.

”Suurten kiinteistöjen omistajat haluavat toimia vastuullisesti, ja energiatehokkuuden parantaminen on siihen paras keino. Sitä vaatii yhä enemmän myös lainsäädäntö”, sanoo Haltonin myyntipäällikkö Jere Kaistinen.

Ammattikeittiöissä ilmanvaihdon tarve on usein jopa 2000–3000 litraa sekunnissa. Esimerkiksi asunnon olohuoneen laskennallinen tarve on tyypillisesti 12 litraa sekunnissa. Kun keittiön ilmanvaihdon teho seuraa todellista tarvetta, puhaltimet käyttävät ratkaisevasti vähemmän sähköä.

”Nyrkkisäännön mukaan tehon alentaminen sadasta prosentista 50 prosenttiin leikkaa sähkönkulutuksesta 75 prosenttia. Mutta vielä enemmän säästöjä kertyy siinä, kun tuloilman lämmittämisen tarve pienenee”, Kaistinen sanoo.

Food Portissa energiansäästö on monien asioiden summa. Haltonin huuvan lämpökamerat tarkkailevat, miten keittiön laitteiden pintalämpötilat muuttuvat ruuanlaiton aikana. Huonesensorit seuraavat keittiön huonelämpöä ja kosteutta, ja huuvan sensorit poistoilman lämpötilaa. Datan perusteella älykäs automaatiojärjestelmä laskee reaaliajassa, mitkä ovat täsmälleen oikeat tulo- ja poistoilmamäärät erilaisiin tilanteisiin.

”Huuvan lämpökamerat näkevät esimerkiksi, kun jäisiä pihvejä laitetaan kuumalle parilalle. Järjestelmä avaa pellin, ilmanvaihto tehostuu ja käry imeytyy poistokanavaan. Kaikki tapahtuu automaattisesti”, Kaistinen kertoo.

Käry, pienhiukkaset ja korkeat lämpötilat ovat ammattikeittiöissä terveysriski, joten tehokas ilmanvaihto edistää työntekijöiden terveyttä ja viihtyvyyttä. Sillä on merkitystä alalla, joka kärsii työvoimapulasta.

Vietnamilaista perinneruokaa tarjoavan Saigon Cafén -ravintolan vetäjä Jarno Tapani Niemi on tyytyväinen uuteen ilmanvaihtojärjestelmään.

”Monesti ravintoloiden keittiöissä hiki virtaa. Meillä lämpötila ei pääse nousemaan, vaikka monta keittokattilaa on käytössä yhtä aikaa ja kokkaamme myös kaasuliekillä. Minusta on tärkeää tarjota työntekijöille mahdollisimman hyvät olosuhteet”, Niemi sanoo.

Lämpökamera voi valvoa myös paloturvallisuutta. Jos esimerkiksi rasvakeittimen rasvan lämpötila kohoaa lähelle syttymispistettä, lämpökamera havaitsee tämän ja tekee tarvittaessa hälytyksen automaattisesti.

Redin Food Port -ravintolamaailmassa on yksitoista ravintolaa ja noin 500 asiakaspaikkaa. Torstaina huhtikuun 18. päivä avataan laajennusosa, jossa on kaksi uutta ravintolaa ja varaukset vielä seitsemälle.

”Kalasataman alueella on tällä hetkellä noin 11 000 asukasta, mutta väkimäärä nousee ensi vuosikymmenellä jopa 30 000:een. Yksi tapa valmistautua Redissä tähän on se, lisäämme ravintoloiden asiakaspaikkojen määrää”, kiinteistöpäällikkö Jukka Parkatti sanoo.

Halton ja Redi ovat tehneet sopimuksen myös keittiöiden ilmanvaihdon huoltamisesta. Siihen kuuluu muun muassa huuvien etävalvonta, ja määräaikaishuollot puolen vuoden välein.

Jere Kaistinen
Myyntipäällikkö, Halton Foodservice
+358 (0)40 833 0349
jere.kaistinen@halton.com

Halton Group on globaali teknologiajohtaja, joka tarjoaa sisäilmaratkaisuja haastaviin julkisiin tiloihin, työ- ja liiketiloihin, terveydenhuoltolaitoksiin, laboratorioihin, ammattikeittiöihin, offshore-kohteisiin sekä energiantuotanto- ja teollisuusympäristöihin. Halton tarjoaa turvallisia, miellyttäviä ja työn tehokkuutta parantavia sisäympäristöjä, jotka ovat samalla energiatehokkaita ja edistävät kestävää kehitystä. Perheyhtiö on perustettu Suomessa vuonna 1969. Nykyään Halton Group työllistää yli 1 900 henkilöä lähes 40 maassa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2023 oli noin 300 miljoonaa euroa.

www.halton.com