Halton viimeisteli kaupat brittiläisestä Flamgard Calidairista

Suomalainen sisäilmayritys Halton Marine Oy on hankkinut 100 prosentin omistusosuuden brittiläisestä sulku- ja palopeltien valmistajasta Flamgard Calidairista. Tammikuun 2023 puolivälissä solmittu kauppa on jatkoa yrityksen aikaisemmalle 55 prosentin osaomistajuudelle.

Flamgard Calidairin erityisosaamista ovat muun muassa vaativiin energiantuotanto-ympäristöihin kuten ydinvoimaloihin, sekä maanalaiseen infrastruktuurirakentamiseen kuten tunneleihin tarkoitetut ilmastointikanavien sulku- ja palopeltiratkaisut. Vuonna 1981 perustettu yhtiö on Haltonin entinen kilpailija ja toimittanut ratkaisuja useisiin vaativiin kohteisiin maailmalla.

”Halton on ollut syyskuusta 2020 Flamgard Calidairin enemmistöomistaja 55 prosentin osuudella. Kuluneen reilun kahden vuoden aikana vakuutuimme, että yritysten välinen yhteistyö toimii hyvin ja yritysten väliset synergiaedut ovat mittavia, joten Flamgard Calidair omistajuuden siirtyminen kokonaan Haltonille tuntui luonnolliselle jatkumolle jo aiemmin tehtyihin osakekauppoihin. Kauppa vahvistaa asemaamme valituilla markkinasegmenteillä, joissa näemme suurta kasvupotentiaalia, sanoo”, Halton Marinen toimitusjohtaja Sami Piirainen.

Myös Flamgard Calidairin johto toteaa, että yritysten välinen tiivis yhteistyö on merkittävästi vahvistanut sekä Halton Marinen että Flamgardin liiketoimintaa vuodesta 2020 ja odottaa omistajuuden siirtymisen myötä selkeää liiketoiminnan kasvua tulevaisuudessa.

Molemmat yritykset ovat toistaiseksi säästyneet COVID-19 pandemian, Venäjän Ukrainaan kohdistuvan sodan sekä haastavien talousolosuhteiden pahimmilta vaikutuksilta.

”Yhteiset strategiapäätökset ja nopea sopeutuminen markkinaolosuhteisiin ovat luoneet meille suhteellisen vahvan aseman markkinoilla. Olemme pystyneet muodostamaan merkittävän tilauskannan raskaan teollisuuden segmentillä, joka nimestään huolimatta edustaa pitkälti vihreää siirtymää muun muassa ydinvoimaprojektien kautta.ws Halton toimittaa myös ratkaisujaan merellä toimiviin tuulivoimaloihin. Flamgardin asiantuntemus ja osaaminen erityisesti ydinvoimaprojekteissa ja maanalaisissa infrastruktuuriprojekteissa vahvistaa Haltonin markkina-asemaa ja vie osaamista seuraavalle tasolle”, sanoo Haltonin Heavy Industry segmentin johtaja Shuresh Maran.

Sami Piirainen, Johtaja, Halton Marine
Puh. + 358 40 527 9278
Sähköposti: Sami.Piirainen@halton.com

Shuresh Maran, Segmenttijohtaja, Halton – Heavy Industry
Puh. +44 1495 757347
Sähköposti: Shuresh.Maran@halton.com

Halton Group
Halton on suomalainen perheyritys, joka mahdollistaa ihmisten hyvinvoinnin vaativissa sisäympäristöissä eri toimialoilla – ammattikeittiöissä, terveydenhuollossa, julkisissa tiloissa, merialuksissa, sekä offshore-kohteissa. Halton suunnittelee, valmistaa ja toimittaa sisäympäristöratkaisuja, jotka mahdollistavat turvalliset, mukavat ja tuottavat sisäympäristöt, jotka ovat energiatehokkaita ja kestävien periaatteiden mukaisia. Halton Marine Oy kuuluu Halton Group -konserniin.

Halton Group

• Perustettu 1969 Suomessa
  • Toimintaa yli 35 maassa
  • Tuotantoa 9 maassa 14 tehdasta