Haltonin pääkonttori sai WELL Platina -sertifikaatin

Onko tässä Suomen viihtyisin toimisto? Sisäilman asiantuntijayritys Halton on löytänyt omaan toimitilaansa Helsingin Triplaan parhaat ratkaisut hyvinvoinnin edistämiseksi. Yksi keino on biofiilinen suunnittelu, joka jäljittelee luontoa.

Haltonin työntekijät nauttivat Helsingin keskustassa sijaitsevan WELL Platinum -sertifioidun toimistonsa monista eduista.

Kansainvälinen WELL Building Institute on palkinnut Haltonin pääkonttorin platina-tason sertifikaatilla. WELL-sertifiointi pisteyttää kiinteistöjä sen mukaan, miten ne vaikuttavat käyttäjien terveyteen ja hyvinvointiin. Platina on järjestelmän korkein taso.

”Tähtäsimme kultaan mutta tulikin platinaa! Olemme ylpeitä ja kiitollisia tästä tunnustuksesta. Vaativien sisätilojen asiantuntijana haluamme näyttää esimerkkiä, miten monilla eri keinoilla toimistoja voidaan parantaa niin, että ne aidosti edistävät hyvinvointia”, sanoo Haltonin liiketoimintajohtaja Anu Saxén.

Sertifikaatissa on kymmenen osa-aluetta: ilmanvaihto, valaistus, akustiikka, vesi, ravinto, sisälämpötila, rakennusmateriaalit, yhteisöllisyys, liikkuminen ja mielen hyvinvointi. Osa-alueet pisteytetään ja niiden kehitystä seurataan.

”Ihminen on kehittynyt elämään ulkoilmassa, mutta me vietämme 90 prosenttia ajasta rakennusten sisällä. Onneksi on ratkaisuja, joiden ansiosta ihmiset voivat kukoistaa tästä huolimatta. Metsää ei voi tuoda toimistoon, mutta sen elementtejä voidaan”, Saxén sanoo.

Yksi lähtökohta pääkonttorin toteutuksessa on ollut biofiilinen eli luontoa jäljittelevä suunnittelu. Siihen kuuluvat muun muassa puiset pinnat, maanläheiset värit, luonnonmateriaalit, ilmaa puhdistavat viherseinät sekä ihmislähtöinen valaistus ja akustiikka.

Seinissä ja katossa olevat suuret luonnonvalopaneelit jäljittelevät kesäpäivän luonnonvaloa. Ne voimistuvat keskipäivällä ja himmenevät iltapäivällä. Kaikki muukin valaistus on kytketty samaan päivärytmiin. Kaiuttimista kuuluu huomaamaton taustakohina, joka auttaa aivoja keskittymään. Puheäänen voimakkuutta on vaiennettu akustisilla pinnoilla.

”Joskus isot ratkaisut ovat yksinkertaisia. Suunnitteluvaiheessa huomattiin, että kokoustilat oli piirretty rakennuksen eteläseinälle. Huonejärjestys pantiin uusiksi ja kokoustilat siirrettiin pohjoispuolelle. Näin aurinko ei paista palavereihin ja ilmastointi vie vähemmän energiaa”, Saxén kertoo.

Toimiston automaattinen ilmanvaihtojärjestelmä perustuu Haltonin omiin tuotteisiin. Sensorit mittaavat hiilidioksidin määrää ja lämpötilaa ja ilmanvaihdon teho muuttuu sen mukaan, kuinka paljon huoneessa on ihmisiä. Niin sanottu tarpeenmukainen ilmanvaihto säästää noin 50 prosenttia energiankulutuksesta verrattuna perinteisiin ratkaisuihin. Haltonin tilojen ilmanvaihto toimii erillään Triplan muiden tilojen ilmanvaihdosta. Sen mahdollistaa oma rengaskanava, joka asennettiin rakennusvaiheessa.

”Me edistämme kestävää hyvinvointia asiakkaiden kiinteistöissä, ja vastuullisuus on yksi Haltonin tärkeimmistä arvoista. Siksi on tärkeää, että elämme niin kuin opetamme”, Saxén sanoo.

Toimiston olosuhteet ovat saaneet kiitosta Haltonin työntekijöiltä. Myös vieraat ovat huomanneet eron tavalliseen konttoriin. ”Täällä en ole koskaan väsynyt työpäivän jälkeen. Happi riittää myös neukkareissa ja vetäytymistiloissa. Niissäkin on ilmanvaihto, toisin kuin yleensä. Meillä käy täällä paljon asiakkaita, ja moni kehuu sitä, miten hyvä toimistossa on olla ja hengittää”, sanoo Haltonin HR-johtaja Anne-Marie Ruohonen.

Haltonin toimisto on 615 neliömetrin kokoinen, ja se sijaitsee Triplan 14. kerroksessa. Vuonna 2019 avattu Tripla maksoi yli miljardin ja oli yksi Suomen kalleimpia rakennusprojekteja.

Anu Saxén
Liiketoimintajohtaja, SBA Halton
anu.saxen@halton.com

Halton Group on globaali teknologiajohtaja, joka tarjoaa sisäilmaratkaisuja haastaviin julkisiin, työ- ja liiketiloihin, terveydenhuoltolaitoksiin, laboratorioihin, ammattikeittiöihin, offshore-kohteisiin sekä energiantuotanto- ja teollisuusympäristöihin. Haltonin tavoitteena on tarjota loppukäyttäjille turvallisia, miellyttäviä ja tuottavia sisäympäristöjä, jotka ovat myös energiatehokkaita ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia. Yhtiö on perustettu Suomessa vuonna 1969. Nykyään Halton Group työllistää yli 1900 henkilöä lähes 40 maassa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2023 oli noin 300 miljoonaa euroa. www.halton.com