Sisäilma nostettava virustorjunnan kulmakiveksi

Pandemian vastatoimien tehoa ja ennustettavuutta voidaan parantaa vaikuttamalla suoraan sisäympäristöihin. Kehittyneillä sisäilmaratkaisuilla viruksen leviämisen riskiä on mahdollista pienentää tilasta riippuen jopa 90%,  mutta yksinkertaisetkin keinot auttavat, ja niistä kannattaa aloittaa.

Ks. tiedotteen liitemateriaali. “Epidemiatilanteen jatkuessa vielä pitkään ihmisten on voitava työskennellä ja opiskella myös yhteisissä tiloissa sekä liikkua ja asioida julkisissa ja kaupallisissa rakennuksissa mahdollisimman turvallisesti. Yksilötason käyttäytyminen ja toimenpiteet ovat tässä hyvin tärkeitä, mutta valitettavasti kokemus on osoittanut, että inhimillinen toiminta on lopulta aika vaihtelevaa. Sisätilojen turvallisuutta tulee pikaisesti lisätä vaikuttamalla tehokkaammin suoraan fyysiseen ympäristöön”, sanoo suomalaisen sisäilmayhtiö Haltonin hallituksen varapuheenjohtaja Tarja Takki-Halttunen.

Kaikki keinot käyttöön

Infektioriskin pienentämiseksi ilmanvaihdon avulla Halton suosittelee viiden kohdan listaa, johon kuuluvat ilmanvaihdon tehon nostaminen, ilmanjaon tarkistaminen, sisäilman puhdistaminen, huonetilan tuuletus esim. palaverien välissä sekä tekninen kunnossapito, jolla tarkistetaan ilmastoinnin ja ilmanpuhdistuksen toimivuus.

Yhdistettynä muihin varotoimiin, kuten mekaanisina virusesteinä käytettyihin suojaplekseihin, tilojen kuormituksen hallintaan, hygieniaohjeistuksiin ja sekä yksilötason suojautumiseen mahdollisuuksien mukaan kasvomaskein, saavutetaan parhaat olosuhteet. Sairaaloissa, joissa taudinaiheuttajat ovat arkipäivää, infektioiden hallinan eri tasot ovat itsestäänselvyys.

Haltonin tavoitteena Suomen turvallisin toimisto

Halton toimittaa tehokkaita sisäilmaratkaisuja myös sairaaloihin, laboratorioihin, ammattikeittiöihin sekä muihin vaativiin erityisympäristöihin. Viruspandemian myötä vaatimukset myös yhtiön uudessa pääkonttorissa Helsingin Triplassa kasvoivat.

Halton toteutti keväällä 2020 tiloissaan tapaustutkimuksen, johon kuului virusaltistusta koskeva riskianalyysi. Sen tuloksena toimistolle määritettiin turvallisen töihinpaluun malli, jossa huomioidaan muun muassa tilojen käyttöaste, aktiivisten työpisteiden sijainti, ilmavirtojen ohjaus sekä ilmanvaihdon taso ja erillinen ilmanpuhdistus. Haltonin toimistolla ei ole toistaiseksi havaittu koronatartuntoja.

“Vaikka vielä on paljon, mitä emme tästä viruksesta tiedä, se ei saisi estää meitä toimimasta järkevällä tavalla sen nojalla mitä jo tiedämme. Nyt pitää ottaa käyttöön kaikki tarjolla olevat keinot alkaen helpoimmin toteutettavista, kuten ilmanvaihdon yleisen tehon nostaminen. Ilmavirtojen suuntaukseen ja toimivaan ilmanpuhdistukseen liittyvissä kysymyksissä kannattaa kääntyä ammattilaisten puoleen”, Tarja Takki-Halttunen toteaa.

Lisätiedot:

Tarja Takki-Halttunen, hall.vpj., Halton Group

Kim Hagström, tuotekehitysjohtaja, Halton Health and Buildings

Sähköposti: etunimi.sukunimi@halton.com

Lataa kuvat ja taustaliite lehdistöpalvelun sivuilta

Cision Press Service >>