Innovaatio Haltonilta ja LED Tailorilta – antaa toivoa taistelussa antibioottiresistenttejä bakteereja vastaan sairaaloiden leikkaussaleissa

Antibioottiresistenssi (AMR) ja leikkausalueen infektiot (SSI) ovat merkittävä ongelma ja kasvava uhka sairaaloille tällä hetkellä. Tämä innovaatio tekee leikkaussaliympäristöstä turvallisemman vähentämällä leikkausalueen infektioita ja mikrobien antibioottiresistenssin kehittymistä. Vaativien ilmastointiratkaisujen teknologiajohtaja Halton yhdistää ratkaisuihinsa sinisen valon, joka tuhoaa mikrobeja pinnoilta ja on samalla täysin turvallinen henkilökunnalle ja potilaille.

Toukokuussa 2015 Maailman terveyskokous hyväksyi antibioottiresistenssiä koskevan toimintasuunnitelman. Antibioottiresistenssi uhkaa bakteerien, loisten, virusten ja sienten aiheuttamien jatkuvasti yleistyvien infektioiden tehokasta ehkäisyä ja hoitoa. Samalla antibioottiresistenssi uhkaa koko nykyaikaisen lääketieteen ydintä ja julkisen terveydenhuollon kykyä taistella tehokkaasti tartuntatauteja vastaan eri puolilla maailmaa. Ilman globaalia, välitöntä ja systemaattista toimintaa maailma on menossa kohti antibioottien jälkeistä aikaa, jolloin tavanomaiset infektiot voivat jälleen kerran olla tappavia.

Hoitoon liittyvät infektiot aiheuttavat Euroopassa vuosittain noin 37 000 kuolemaa ja 16 miljoonaa ylimääräistä sairaalapäivää. Hoitoon liittyvät infektiot kuormittavat terveydenhuoltojärjestelmää merkittävästi. Tavallisimpia hoitoon liittyviä infektioita ovat leikkausalueen infektiot, jotka vaikuttavat useimmissa tapauksissa perioperatiivisen sairastuvuuden ja pitkittyneen sairaalahoidon taustalla. Euroopan tautienehkäisy- ja -valvontakeskuksen (ECDC) mukaan joka päivä 81 089 potilasta kamppailee eurooppalaisessa akuuttisairaanhoitoa tarjoavassa sairaalassa vähintään yhden hoitoon liittyvän infektion kanssa. ”Yhden leikkausalueen infektion, johon liittyy implantti, hoitokustannukset ovat 344 000–420 000 euroa”, kertoo Haltonin teknologiajohtaja Kim Hagström.

”Olen iloinen siitä, että saamme nyt Haltonin ilmastointituotteiden kautta nopean ja automaattisen fotonidesinfiointiteknologiamme saataville leikkaussaleihin kaikkialla maailmassa. Haltonin Vita OR Space -järjestelmään integroitu LED Tailorin automaattinen desinfiointijärjestelmä tuhoaa mikrobit, mukaan lukien E.Coli ja Staphylococcus aureus, erittäin tehokkaasti kaikilta pinnoilta leikkaussaleissa. Mikrobien määrä vähenee 99,999 % (5log10) 4–12 tunnissa asennetun järjestelmän koon ja tyypin mukaan”, toteaa LED Tailorin toimitusjohtaja Harri Rautio.

”Olen erittäin tyytyväinen yhteistyöhön LED Tailorin kanssa ja siihen, että voimme tuoda tämän innovaation sairaaloiden leikkaussaleihin. Haluamme auttaa sairaaloita taistelussa antibioottiresistenssiä vastaan, sillä se on merkittävä ongelma. Desinfioiva sininen valo tuhoaa mikrobit pinnoilta, joihin on vaikea päästä käsiksi perinteisillä puhdistusmenetelmillä. Järjestelmä on säädetty desinfioimaan tila automaattisesti silloin, kun huoneessa ei ole ketään. Järjestelmään integroitu yleisvalaistus vähentää entisestään eri järjestelmien tarvetta ja säästää tilaa lääkinnällisille laitteille”, kuvailee Halton Healthin myynti- ja markkinointijohtaja Sami Ahonen.

Lisätiedot

Sami Ahonen                                  Kim Hagström                           Harri Rautio
Myynti- ja markkinointijohtaja     Teknologiajohtaja                     Toimitusjohtaja
Health, Halton Oy                          Halton Oy                                   LED Tailor